Coalitie DorpsVISIE, CDA en PvdA/GroenLinks

“Ik ben verheugd en trots dat ik vandaag namens PvdA/GroenLinks dit coalitieakkoord met DorpsVISIE en CDA mag ondertekenen.”, zo begon fractievoorzitter Joris van Dam zijn presentatie van het coalitieakkooord.

“Het is een akkoord op hoofdlijnen, waarbij we op veel gebieden voortbouwen op bestaand beleid en op een aantal gebieden ook andere keuzes maken of accenten verleggen. Maar steeds met de nadrukkelijke wens om de details later in te vullen met betrokkenheid van de inwoners van Son en Breugel en met de voltallige gemeenteraad.

Voor ons, als lid van de voormalige coalitie met Dorpsbelang en de VVD was het natuurlijk extra bijzonder om na de verkiezingen de mogelijkheid van deze nieuwe coalitie te onderzoeken. Maar we ontdekten als snel dat de ambities van deze drie partijen op ondermeer het sociaal domein, duurzaamheid en vernieuwing van de bestuursstijl veel overeenkomsten vertonen.

Uiteraard verras ik niemand als ik zeg dat op een enkel dossier de standpunten wat verder uit elkaar lagen, zoals ten aanzien van de ontwikkeling van het Kerkplein. Tijdens de coalitiebesprekingen hebben wij echter ondervonden dat wanneer je bereid bent om écht naar elkaar te luisteren er oplossingen gevonden kunnen worden. Ik hoop dan ook oprecht dat we er in slagen in de komende raadsperiode met sterke betrokkenheid van onze inwoners én alle leden van de gemeenteraad tot een Dorpshuis en Kerkplein te komen dat op een breed draagvlak kan rekenen. Wij hebben er op basis van de gesprekken van de afgelopen maanden alle vertrouwen in dat dit mogelijk is!

In de nieuwe koers die we met dit coalitieakkoord inslaan, staat overduidelijk de aandacht voor de inwoners centraal. Verdere  versterking van het sociaal domein, maatwerk in de zorg, extra aandacht voor ouderen en betere betrokkenheid van jongeren, focus op realisatie van betaalbare woningen en het beschikbaar stellen van buurtbudgetten zijn voorbeelden die de rode draad vormen in dit akkoord.

Daarnaast ademt het akkoord een grote ambitie om voorop te blijven lopen op het gebied van duurzaamheid. Onderwerpen als energiebesparing, duurzame energie, duurzame mobiliteit, de grenzen die we willen stellen aan de groei van Eindhoven Airport en de versterking van de ecologische waarde van ons groen vormen samen de groene draad in dit akkoord.

Kortom een akkoord met een sterke rode én groene draad, waar wij ontzettend trots op zijn en waarvoor onze wethouder Tom van den Nieuwenhuijzen zich met heel veel passie wil inzetten. Ik wens Tom dan ook veel succes bij de realisatie van onze ambities op het gebied van duurzaamheid en uiteraard ook de andere onderdelen van zijn portefeuille zoals de implementatie van de omgevingswet, bos- en wijkbeheer, communicatie en burgerparticipatie en het bijstaan van de raad bij de invoering van de veranderingen in de bestuursstijl.”

Het volledige akkoord kunt u hier downloaden.

Iftar maaltijd

Beste leden,

Het is een warme traditie geworden om tijdens het Ramadan samen te zijn onder genot van een overheerlijke Iftar maaltijd. Ook dit jaar organiseren we op maandag 4 juni vanaf 21.00 uur in ons Honk een Iftarmaaltijd (we mogen rond 22.00 uur eten).

Laat je vooral verrassen door onze kok Yasin Torunoglu, Hafid Bouteibi en Necla Kocak.  Jij (en je vriend/vriendin/man/vrouw/ kinderen) bent van harte welkom.

In verband met de voorbereidingen graag aanmelden voor 1 juni via  Necla Kocak: neclakocak@live.nl

Kiezers bedankt!

Beste kiezers, BEDANKT voor jullie vertrouwen! We stegen van 8,9 naar 10,1 procent van de stemmen, wat ons veel kracht geeft om er weer vol energie tegenaan te gaan!

Felicitaties voor Dorpsvisie, CDA en D’66 die allen een zetel wonnen. Wij blijven met twee zetels de vijfde partij in de gemeenteraad.

Percentage stemmen Son en Breugel 2018Zetelverdeling Son en Breugel 2018

Woensdag 21 maart verkiezingen

Woensdag 21 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Vergeet niet je legitimatiebewijs mee te nemen en kies je favoriete kandidaat van lijst 5, PvdA/GroenLinks!

Flyer verkiezingen 2018

Club Rood – 2 maart in Eindhoven

2 maart, om 19:30, Eindhoven, Blue Collar Hotel, Klokgebouw 10 Strijp-S

Op 2 maart vindt Club Rood plaats in Eindhoven. Te gast zijn onder andere Wim Daniëls (schrijver en taalkundige), Maarten Steinbuch (hoogleraar Robotica TU Eindhoven), PO in actie en Toon Gerbrands (directeur PSV). Onder leiding van Lucille Werner zullen zij met elkaar en het publiek in gesprek gaan. Er is live muziek van Betty Blue

De inloop is 19.30 uur en Club Rood start om 20.00 uur.

Je kunt je hier aanmelden!

Woonwagenbeleid wordt aangepast!

Op 28 februari 2018 wordt in de commissie AZ het collegevoorstel besproken om alle 49 standplaatsen voor woonwagens, ook 10 op Oranjetip, in stand te houden. Hoewel het veel te lang geduurd heeft, zijn we nu vooral opgelucht, trots en blij dat er een voorstel ligt waarin de cultuur en de daarbij behorende rechten van de woonwagenbewoners erkend worden! Er ontstaat eindelijk weer ruimte voor een nieuwe generatie woonwagenbewoners om zich te vestigen in Son en Breugel.

In april 2015 kwam PvdA/GroenLinks al tot de conclusie dat het woonwagenbeleid in Son en Breugel een discriminerende uitwerking had. We hebben hierover raadsvragen gesteld aan het toenmalige college van DorpsVISIE en Dorpsbelang en een artikel gepubliceerd. Er werd toegezegd dit op te pakken. In de jaren daarna hebben wij er herhaaldelijk bij het college op aangedrongen om het nieuwe beleid snel uit te werken. Nu is het dan gelukkig zo ver!

Geplaatst in Algemeen, Algemene zaken

Bijeenkomst Eindhoven Airport op donderdag 22 februari

Eindhoven Airport groeit in een rap tempo. Tussen 2010 en 2017 is het aantal vluchten verdubbeld en dit aantal zal verder oplopen tot zo’n 43.000 in 2019. Dit zijn gemiddeld zo’n 120 vluchten per dag, wat betekent dat er tientallen vliegtuigen per dag over Son en Breugel vliegen. PvdA/GroenLinks Son en Breugel vindt dat niet de groei, maar beperking van overlast van Eindhoven Airport centraal moet staan. Lees hier verder over onze standpunt ten aanzien van Eindhoven Airport in ons verkiezingsprogramma.

Vanaf 2020 geldt een nieuwe gebruikersvergunning. De inhoud van die vergunning wordt op dit moment samengesteld. Eindhoven Airport wil graag verder groeien. De belangrijkste reden die Eindhoven Airport noemt om te groeien, is de economische ontwikkeling van mainport Zuidoost-Brabant, sinds kort een van de drie belangrijkste economische gebieden van Nederland. De regionale PvdA-afdelingen nodigen u van harte uit om hierover mee te praten. Op donderdag 22 februari organiseren we daarom een openbare bijeenkomst in het BusinessPoint van Schippersstop (Veldhoven).

Onderwerpen en thema’s die aan de orde komen zijn:
– Het aantal vliegbewegingen
– Vliegroutes en vliegtijden
– De regionale economie en werkgelegenheid
– De gevolgen voor het milieu
– Ontwikkelingen in de luchtvaart
– Proces en planning richting 2020

Het programma is ongeveer als volgt:

19.15 – 19.30 uur: Inloop
19.30 – 20.45 uur: Diverse sprekers die de laatste ontwikkelingen schetsen, waaronder Klaas Kopinga (voorzitter BOW), Wim Scheffers en Bernard Gerard
20.45 – 21.00 uur: Pauze
21.00 – 21.45 uur: Interactief deel (discussie) over het traject na(ar) 2020.
21.45 – 22.00 uur: Na borrel

Datum:
Donderdag 22 februari

Locatie:
BusinessPoint Schippersstop, Habraken 2601, 5507TR Veldhoven (www.schippersstop.nl)

Woordvoerders:
Woordvoerders van andere politieke partijen die graag over dit onderwerp willen meepraten tijdens het interactieve deel (na de pauze), worden van harte uitgenodigd. Het heeft onze voorkeur wanneer er per politieke partij (vanuit de regio) één woordvoerder wordt aangemeld. Opgeven kan via jeroenrooijakkers@chello.nl. Graag voor maandag 12 februari 2018.

Geplaatst in Algemeen, Grondgebiedzaken

Dubbel diamanten jubileum!

Zestig jaar geleden, in 1958, werden Hille Michelson en Truus Michelson-Goudriaan allebei lid van de Partij van de Arbeid. Na al die jaren zijn Truus (78) en Hille (82) nog altijd trouwe en geliefde leden van PvdA/GroenLinks. Hille was afgelopen maanden bovendien voor de vijfde keer op rij voorzitter van de kandidatencommissie in voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezing in 2018. Zelf was hij in de periode 1994 tot 2002 lid van de gemeenteraad van Son en Breugel en fractievoorzitter van de PvdA. Vandaag de dag is hij naast zijn werkzaamheden voor PvdA/GroenLinks ook actief in het bestuur van de Boerderij en als ombudsman in Son en Breugel.

Om dit dubbele diamanten jubileum te vieren hebben Hans Overbeek, Rob Wilcke en Joris van Dam hen vandaag met een verrassingsbezoek in het zonnetje gezet met – hoe kan het ook anders – een mooie bos rode rozen.

Joris van Dam, Hille Michelson en Truus Michelson-Goudriaan (foto: Rob Wilcke)

Gelukkig nieuwjaar!

Geplaatst in Algemeen, Raadscommissies

Uitnodiging nieuwjaarsreceptie

Nieuwjaarsborrel voor PvdA regio Eindhoven!

Noteer in je agenda:

Zondag 7 januari 2017
Van 14:00 tot 17:00

Locatie:
Radio Royaal
Ketelhuisplein 10
5617 ae eindhoven
Radio Royaal vind je in de machinekamer op Strijp-s, naast het Klokgebouw en tegenover Station Strijp-s.

En neem gerust je familie of buren mee. Ook niet-leden zijn welkom om kennis te maken met de mensen van de PvdA Regio Eindhoven.