Johan Bijlsma

Johan is in 1959 geboren in Assen en heeft daar zijn jeugd doorgebracht. Op 18 jarige leeftijd is hij naar Friesland getrokken en heeft hij eerst in Leeuwarden en vervolgens in Stiens gewoond. In 1988 moest hij voor zijn werk naar Eindhoven verhuizen en in 1993 heeft hij huisvesting in ons mooie dorp Son en Breugel gevonden. Vanaf 1998 woont hij met zijn vrouw Marijke in de wijk ‘t Zand. Zij hebben drie kinderen, twee zoons Aerde (1984) & Doede (1992) en één dochter Tea (1988).

Vanaf 2002 zit Johan in de gemeenteraad als fractievoorzitter van de PvdA/GroenLinks. Johan is lid van het presidium en lid van de commissies algemene zaken en burgerzaken. Hij is vice-voorzitter van de commissie grondgebiedzaken en namens de gemeente zit hij in het algemeen bestuur van de WSD. Hij is vanaf 1987 lid van de PvdA en is in het dagelijks leven sectorbestuurder van de FNV Recreatie. Dit is een onderdeel van de FNV Horecabond waar hij vanaf 1987 werkzaam voor is. Johan is daar o.a. verantwoordelijk voor het afsluiten van de cao recreatie, de cao zwembaden en de cao dagrecreatie. Hij is eerste onderhandelaar en woordvoerder namens werknemersorganisaties. Daarnaast is Johan vanaf 2018 ook regiobestuurder van Zuid/Oost Nederland van de FNV Horecabond geworden.

Na 16 jaar draagt Johan (in maart 2018) met heel veel vertrouwen het stokje over aan Joris van Dam. Johan ziet terug op een periode met hoogtepunten en dieptepunten. Momenten van vreugde maar ook van verdriet. In 2001 heeft  Johan samen met Willem Buurke (GroenLinks) de basis gelegd voor de samenewerking van PvdA/GroenLinks en nam de lijst PvdA/GroenLinks voor het eerst deel aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2002. Willem en Johan werden toen beiden in de gemeenteraad gekozen. Met de verkiezingen daarop kreeg de PvdA/GroenLinks drie zetels en kregen Willem en Johan in de periode 2006-2010 versterking in de gemeenteraad van Janneke Busko.

Van de 16 jaar heeft de PvdA/GroenLinks 10 jaar in het college gezeten, waarvan de eerste 8 jaar (2002-2010) met Hans Overbeek (PvdA) als wethouder en de laatste 2 jaar met wethouder Tom van den Nieuwenhuijzen (GroenLinks). Van de 6 jaar dat de PvdA/GroenLinks in de opositie zat, moest Johan het 4 jaar (2010-2014) als eenmansfractie doen. Hij werd toen gesteund door 2 burgerleden te weten Frans Zaal en Arjaan Paulen, beiden van GroenLinks. Frans was toen lid van de commissie burgerzaken en Arjaan van de commissie grondgebiedzaken. Mede door de geweldige inzet van Frans behaalde de PvdA/GroenLinks bij de gemeenteraadsverkiezing van 2014 weer twee zetels en kon Frans naast Johan zitting nemen in de gemeenteraad. In het voorjaar van 2016 brak de coalitie DorpsVisie-Dorpsbelang. Bij de formering van de nieuwe coalitie Dorpsbelang, VVD en PvdA/GroenLinks was het Frans die er voor gezorgd heeft dat Tom van den Nieuwenhuijzen als wethouder namens PvdA/GroenLinks in het nieuwe college plaats nam. In november 2016 is Frans Zaal op 58 jarige leeftijd plotseling en veel te vroeg overleden. Joris van Dam heeft sindsdien de plaats van Frans in de gemeenteraad ingenomen. Joris heeft bij de behandeling van verschillende lastige dossiers laten zien dat hij voor het gemeenteraadswerk in de wieg gelegd is. Johan ziet in Joris dan ook een waardige opvolger!